Mökkeilemässä Ristijärven Saukkovaaralla

Kaupallinen yhteistyö yrityksen Ristijärven Pirtti kanssa

Oli ilo lähteä syksyisenä viikonloppuna mökkeilemään Ristijärvelle. Kainuu on lempiseutujani ja ajomatkalla sai nauttia ruskan maisemista. Nostalgista oli se, että viimeksi olen käynyt Ristijärvellä aikoja sitten mummoni kanssa kesälomareissulla.

Suuntasimme aluksi Kivikylään, joka on yksi Suomen korkeimmilla paikoilla sijaitsevista kylistä. Kyllä tie olikin nousuineen ja paluumatkalla laskuineen jännittävä! Vaaralta avautui näkymä pitkälle.

Tämän jälkeen ajoimme Ristijärven kylälle ja bongasimme muun muassa kauniin kirkon. Hiisijärven hiekatkin olisivat kiinnostaneet, mutta ne jätettiin toiseen kertaan.

Sitten olikin aika vierailla Ristijärven Pirtillä. Pirtin alue oli oikein viehättävä järven vieressä sijaitsevine leirintämahdollisuuksineen. Lomahuoneistot olivat kutsuvan näköisiä ja katettu tulisijapaikka oli upean näköinen. Jäimme kuvittelemaan sinne tulet illan pimeydessä, sillä muun ohjelman vuoksi emme ennättäneet tulla illalla katsomaan.

Pirttihän toimii ympäri vuoden. Vastaanottoon saa välittömästi saapuessaan tai sitä ennen yhteyden puhelimella, jolloin avaimen haku ja majoittuminen on joustavaa. Palvelu olikin viimeisen päälle ja saimme paljon lisäinformaatiota paikasta.

Meidän mökkimme oli Saukkovaaralla 4,5 kilometrin päässä. Saukkovaaran rinteiden päällä nimittäin sijaitsee neljä Ristijärven Pirtin hirsimökkiä. Mökit ovat rauhallisessa paikassa ja halutessaan myös leirintäalueen palveluita saa käydä käyttämässä.

Majoituimme kotoisaan mökkiin, jossa oli kaksi makuuhuonetta. Mökki oli kompaktin kokoinen ja toimivasti suunniteltu minikeittiöineen ja kylpyhuoneineen. Ikkunasta avautui näkymä vaaran laelta.

Harrastusmahdollisuudet paikassa ovat verrattomat. Suoraan mökkien takaa lähtevät uudet fatbike-reitit. Talvella Saukkovaaralla voi hiihtää ja lasketella. Hiihtoa harrastavaa miestä kiinnostivatkin erityisesti latureitit, muttemme nyt käyneet niitä pitkästi tutkimassa.

Ja voi miten mahtavalla näköalapaikalla oli nuotiopaikka tilavine laavuineen! Mietimme hetken, milloin makkaraa paistetaan, mutta päädyimme sitten jättämään sen seuraavaan aamupäivään.

Ilta meni levätessä työviikon jälkeen. Maistelimme Hailuodon panimon olutta, sillä Hailuodossa oli käyty edeltävällä viikolla ja siitäkin on postaus tulossa. Luettavaa oli myös mukana, ja rauhoittuminen oli paikallaan tässä levollisessa ympäristössä.

Aamullakin hyvin nukutun yön jälkeen vaaranäkymä avautui kauniina; säät suosivat reissuamme. Kävimme makkaranpaistossa ennen kotiinlähtöä ja nautimme maisemasta. Mökin avaimen palautus tapahtui joustavasti. Ristijärven Pirtillä voisi vierailla uudelleenkin!

2 vastausta artikkeliin ”Mökkeilemässä Ristijärven Saukkovaaralla

1. Kiitos kirjoittajalle, oli ensimmäinen kerta kun lueskelin näin hyvää ja positiivista mainosta kotikylältäni. Herää kysymys kannattaisiko kotikylältäni toistenkin antaa positiivista mainosta, se antaa takaisin. Toivoisin sydämestäni ,että tuleva Pirtin omistaja laittaa muutakin mainosta ,kuin pahvikyltin tienposkeen. Maisemat ovat tosi mahtavat ja harrastus mahdollisuuksia on laidasta laitaan. Syksyisin tämä seutu on marjastuksen ja sienestyksen paratiisi. Matkaaja joka haluaa rauhaa, sitä täällä on roppakaupalla.